Vad händer om en dieselspridare läcker? Symptom, risker och lösningar (2026)
En läckande dieselspridare är ett vanligt men allvarligt problem på moderna dieselbilar. Det handlar inte bara om dieseldoft eller rök – en spridare som läcker kan orsaka ojämn motorgång, svårstart, ökad bränsleförbrukning, DPF-problem och i värsta fall allvarliga motorskador.
Hos Diesel Center Stockholm felsöker vi dieselspridare dagligen. Här förklarar vi hur du känner igen symptomen, vad som händer inne i motorn och vilken lösning som är rätt – innan felet blir dyrt.
Två typer av läckage i dieselspridare
När man säger att ”spridaren läcker” kan det betyda två helt olika fel – och de har olika symptom, risker och lösningar:
- Extern läcka – diesel läcker utanför spridaren, ofta vid spridarfoten, kopparbrickan eller returslangarna. Syns, luktar och smutsar ner.
- Intern läcka – spridaren tätar inte invändigt. För mycket bränsle går i retur eller rinner ner i cylindern. Syns inte, men påverkar motorn direkt.
Viktigt att veta:
Extern läcka är ofta ett monterings- eller tätningsproblem. Intern läcka är ett slitageproblem – och kan orsaka allvarliga motorskador om det ignoreras.
Symptom på extern läckande spridare
Vanliga tecken på att spridaren inte tätar utåt:
- Kraftig diesellukt runt bilen eller i kupén.
- Sot och koks runt spridarfoten (”black death”).
- Fuktig spridare eller returslang.
- Pysande eller fräsande ljud från topplocket.
Orsaken är ofta felaktigt åtdragningsmoment, gammal kopparbricka, skadat spridarsäte eller sprucken returanslutning.
Risk:
Läckande diesel i motorutrymmet innebär brandrisk. Blåsande spridare kan även skada spridarsätet i topplocket.
Symptom på intern läckande dieselspridare
Intern läcka syns inte – istället märks det på hur motorn beter sig:
- Svår kallstart, särskilt vintertid.
- Ojämn tomgång och vibrationer.
- Ökad rökutveckling (svart/grå).
- Hög bränsleförbrukning.
- Felkoder för cylinderbalans eller insprutning.
Detta beror på att spridaren inte stänger korrekt och över- eller feldoserar diesel.
Hur allvarligt är det om diesel rinner ner i cylindern?
- Utspädd motorolja → sämre smörjning.
- Hårt startmotstånd och mekaniskt slitage.
- Överhettning i förbränningsrummet.
- Skador på DPF och avgassystem.
Detta är ett fel som inte ska köras vidare med.
Så felsöker vi läckande spridare i Stockholm
- Visuell kontroll
- Returflödestest
- Provtryckning på testbänk
- Avläsning av kompensationsvärden
Fördel:
Du får tydligt protokoll per spridare – inget gissande, bara fakta.
Åtgärder – täta, renovera eller byta spridare
- Tätning och byte av kopparbricka
- Renovering och kalibrering
- Byte till ny eller testad spridare
- Kodning i motorstyrdon
Boka felsökning av dieselspridare
Senast uppdaterad: februari 2026
Svenska